NMI-bulletinista 1/2014 löytyy Lotta Uusitalo-Malmivaaran kiinnostava artikkeli: ongelmakeskeisyyden sijaan käsitellään oppijoiden vahvuuksia. Lähtökohta on uusi ja todella tarpeellinen, sillä vaikkapa erityisoppilaan diagnoosien ja tarkasti määriteltyjen puutteiden alle tuppaa katoamaan loistavia taitoja ja vahvuusalueita.
Älä ymmärrä tätä väärin: vaikka oppimisvaikeudet täytyy tunnistaa tarkasti, niistä ei saa muodostua oppilaan "koko kuva". Joka ainoan oppijan opetuksessa lähtökohdan pitää olla positiivinen: mitkä ovat ne vahvuudet, joista tämä oppilas voi ammentaa iloa, onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta? Mitkä ovat niitä käyttäytymisen piirteitä, joiden kasvua pitäisi tukea ja rohkaista?
Lyhyesti: henkilöstä voidaan etsiä 6 eri "hyveeseen" kuuluvia taitoja tai vahvuuksia. Laajempi hyve/alue voi olla esimerkiksi "tiedon hankkiminen ja käyttö" ja tältä alueelta etsittäviä taitoja muun muassa luovuus, uteliaisuus, oppimisen ilo, avarakatseisuus.
Toinen esimerkki: laajempi hyve on "yhteisöllisessä elämässä tarvittava oikeudenmukaisuus". Tähän alueeseen kuuluvia vahvuuksia ja taitoja ovat reiluus, johtajuus ja ryhmätyötaidot.
Positiivinen ja poikkeuksellinen työväline siis. Hyvä uutinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti